Wiha viert haar 80-jarig bestaan

'Schroeven is niet hetzelfde als schroeven' of: 'Kwaliteitswerk vereist kwaliteitsgereedschap'… Het is goed voor te stellen, dat een wijsheid als deze voor Willi Hahn 80 jaar geleden de doorslag gaf om zijn bedrijf op te richten. Een beslissing, die zijn vruchten heeft afgeworpen en de aanzet vormde tot de inmiddels 80-jarige bedrijfsgeschiedenis van handgereedschapfabrikant Wiha. Van klein familiebedrijf voor schroeven en moeren groeide het bedrijf uit tot een wereldwijd toonaangevende fabrikant van professionele handgereedschapoplossingen met talloze vestigingen. Dit jaar viert het traditionele bedrijf met haar hoofdvestiging in Schonach in het Zwarte Woud haar jubileum.

Wat Willi Hahn in 1939 met de oprichting in Wuppertal begon, zette zich met de verhuizing van het bedrijf in 1943 voort in Schonach. In de tweede generatie bouwde Wilfried Hahn het bedrijf verder uit tot een wereldwijd netwerk. De expansie leidde tot de oprichting van dochterondernemingen in de VS, Europa en Azië. Vandaag de dag is Wiha nog altijd een familiebedrijf onder leiding van de derde generatie in de persoon van Wilhelm Hahn.

Het Wiha van nu zal oprichter Willi Hahn zich 80 jaar geleden nauwelijks hebben kunnen voorstellen, maar vast wel hebben gewenst: dagelijks verlaten duizenden nieuwe schroevendraaiers de productiehallen in Schonach. In drieploegendienst wordt met de modernste robots en hightech installaties kunststof gespoten om stalen schachten, die in de nabijgelegen productievestiging Mönchweiler zijn gemaakt. Ook van productielocaties in Zwitserland, Polen en Vietnam arriveren er Wiha artikelen, die of verder worden bewerkt of aan de logistieke afdeling worden overgedragen. Het productportfolio omvat naast schroevendraaiers, momentgereedschappen, stiftsleutels, bits, hamers, tangen en gereedschapconcepten ook speciale oplossingen voor de elektrotechnische montage. Bij internationale concernbijeenkomsten zitten 18 nationaliteiten aan de "ronde tafel". Talrijke design- en innovatie-onderscheidingen onderstrepen het blijvend hoge kwaliteitsniveau en de ontwikkelingsprestaties van de afgelopen decennia.

Wilhelm Hahn vertelt: "Wij grijpen dit jubileum aan om het oude en het nieuwe te vieren. Traditionele waarden als innovatie, kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn de basis van al ons handelen en hebben ons gebracht tot waar wij nu zijn. Onze bedrijfscultuur wordt gekenmerkt door een diep verankerde innovatiedrang. Daarnaast spoort ons streven naar vooruitgang ons continu aan om moedige wegen in te slaan en uit onze comfortzone te stappen. Alleen zo houden we regie over onze toekomst en kunnen we Wiha naar nieuwe tijden leiden." Ergonomie, gezondheidsbewustzijn, veiligheid en functionaliteit zijn de belangrijkste criteria als het gaat om engineering van handgereedschap, licht Wilhelm Hahn verder toe. Deze inzichten komen voort uit de nauwe samenwerking van Wiha met gebruikers. Haar doelgroepen begrijpen, hun behoeften te onderkennen en vervolgens daarvoor gericht oplossingen te ontwikkelen, dat is het uitgangspunt van Wiha.

"Namens Wilfried Hahn, Ronny Lindskog en mijzelf als directie en namens de volledige familie Hahn willen wij in dit kader iedereen die ons hierbij heeft vergezeld, al onze handelspartners en overige zakelijke partners van harte bedanken voor onze gemeenschappelijke historie. Dat geldt niet in de laatste plaats ook voor onze medewerkers. Wij hebben grote waardering voor hun jarenlange loyaliteit, betrokkenheid en alomtegenwoordige motivatie om ons bedrijf vooruit te helpen. Tegelijkertijd kijken wij uit naar de spannende toekomst en de voortdurende samenwerking die voor ons liggen.", aldus het dankwoord van de jonge directeur.

Met een verdere concentratie op de Duitse vestigingen en hun verbouw- en uitbreidingsplannen bereid de fabrikant zich voor op de komende decennia. Evengoed staan volgens Wilhelm Hahn ook investeringen in de wereldwijde "Wiha-familie" op de agenda. Het productaanbod is tegenwoordig als nooit tevoren afgestemd op de behoeften en eisen van de doelgroepen. "De infrastructuren van fabricage, logistiek, marketing, verkoop, IT en beheer zijn klaar voor de toekomst en zullen wereldwijd nog nauwer en efficiënter onderling worden geïntegreerd. Ik ben trots op ons team – zonder hen hadden we onze huidige positie nooit kunnen realiseren. Ik kan alleen maar blij zijn als ik zie wat er uit het oprichtersinstinct van Willi Hahn van weleer en uit zijn levenswerk is geworden. Wat Wilfried Hahn daaruit heeft laten ontstaan en wat daar de afgelopen jaren uit verdere stappen in onze ontwikkeling bij is gekomen, laten ons vol vertrouwen de toekomst tegemoet zien."

Beschikbare downloads:
DE - Wiha feiert 80-jähriges Firmenjubiläum
EN - Wiha celebrates 80th anniversary
FR - Wiha fête ses 80 ans
IT - Wiha festeggia l'80° anniversario dell'azienda
NL - Wiha viert haar 80-jarig bestaan
Downloaden (PDF)
HU - A Wiha piaci jelenlétének 80. évfordulóját ünnepli és nem lassít!
Willi, Wilfried & Wilhelm
Wiha catalog old - new