Wiha en haar 25-jarige iF DESIGN AWARD-succesverhaal

Schonach, juli 2017 – Schroevendraaiers, bithouders, bits, hamers, tanginnovaties, momentoplossingen en nog veel meer handgereedschappen kunnen mensen in vervoering brengen. Als ze tenminste niet gewoon maar gereedschappen zijn, maar er achter hun concept een overeenkomstig functioneel design en vooruitstrevende innovatiegedachte zit. En dat doen ze ook. Dat geldt in elk geval voor de jury van het onafhankelijke designinstituut van het gremium iF DESIGN AWARD, die sinds 1992 regelmatig de Wiha gereedschapinnovaties bekroont. Al 20 onderscheidingen mocht de handgereedschapfabrikant uit het Zwarte Woud op haar conto bijschrijven. Veel is hetzelfde gebleven, maar veel is volgens Wiha in de loop van 25 jaar toch ook flink veranderd. Aan Wiha zelf, aan de betekenis van deelname aan competities zoals de iF DESIGN AWARD, aan de innovatiecultuur en aan de handgereedschapmarkt in het algemeen.

De eerste prijswinnaars van het "Wiha iF DESIGN AWARD-succesverhaal" in de jaren sinds 1992, zoals de Dynamic schroevendraaier, de stiftsleutel-uitklaphouder ClapStar en de Safety 2000 veiligheidshamer, waren nog maar het begin. Tot en met 2017 volgden daarop talloze innovaties in het segment handgereedschap. Samen met de verdere ontwikkeling van de techniek, de handgereedschapmarkt zelf en de eisen en behoeften van gebruikers, hebben deze in de loop der tijd even markant haar beeld en haar maatstaven wat betreft functionaliteit, ergonomie en efficiency aanmerkelijk veranderd en geoptimaliseerd.

"Elke productontwikkeling wordt beïnvloed door ervaringen uit het verleden, inzichten en kennis opgedaan in jarenlange nauwe samenwerking met gebruikers over hun behoeften en wensen. Voeg daarbij de resultaten uit wetenschap en onderzoek en een flinke dosis knutselaarsmentaliteit van onze ontwikkelteams. Dat heeft ertoe geleid, dat onze productontwikkeling in de loop der tijd niet alleen is "meegegroeid", maar zelfs trendsettend kan zijn en ook al is geweest.", licht Wilhelm Hahn, de huidige directeur en eigenaar van het door de derde generatie geleide familiebedrijf toe.

Als meest recente prijswinnaar voert de dit jaar bekroonde magazijnbithouder LiftUp 26one® de overige 19 innovaties van de afgelopen jaren aan. Een handgereedschapoplossing, die zich vooral onderscheidt door zijn op de gebruiker afgestemde productkenmerken en die door deze eigenschappen de dagelijkse werkdag van zijn gebruikers verlicht. Hij dekt met in totaal 13 dubbelbits in de handgreep en de bithouder gelijk 26 schroefklussen af met slechts één stuk gereedschap en zorgt zo voor minder gewicht en meer efficiency. Dat is wat ook zijn 19 voorgangers de afgelopen 25 jaar onderscheidde en wat ze allemaal verenigt – een productdesign, dat de jury overtuigde en dat vooral door ten minste één bijzonderheid de gebruikers echte meerwaarde in de dagelijkse praktijk belooft.

"Competitiedrang in combinatie met een sterke ontwikkelaarsmentatiliteit zijn diep verankerd in de bedrijfscultuur van Wiha. Je meten met anderen, trendsetter en innovator zijn, leren van competities en processen, je verder ontwikkelen en daardoor groeien – alleen zo kunnen en willen wij succesvol zijn. Deelname aan competities zoals de iF DESIGN AWARD geeft ons de mogelijkheid onze eigen innovatiekracht onafhankelijk te laten controleren en onderscheiden. Het is voor ons een vorm van benchmarking om te laten zien: onze innovaties zijn bijzonder, richtinggevend – niet alleen voor ons maar ook voor professionele, onafhankelijke gremia.", vult Hahn aan en hij sluit af: "Het 25-jarige iF DESIGN AWARD-jubileum toont aan, dat wij hier consequent aan vasthouden en dat onze strategie nog altijd is gestoeld op intensieve ontwikkelings- en innovatie-inspanningen."