Wiha uitverkozen tot één van de Top 100 meest innovatieve bedrijven

Schonach, juli 2016 – Handgereedschapfabrikant Wiha mag zich rekenen tot de Top 100 meest innovatieve bedrijven van het Duitse MKB. De onderscheiding vond plaats in het kader van de Duitse Mittelstands-Summit op 24 juni in Essen door presentator en mentor van de innovatiecompetitie Ranga Yogeshwar. In deze alweer voor de 23e keer gehouden competitie zijn criteria als innovatiemanagement en innovatiesucces van de bedrijven analytisch onderzocht en beoordeeld. Wiha wist de jury te overtuigen met haar bedrijfsbreed gedragen innovatiecultuur en is blij met deze bevestiging van haar diepgewortelde oriëntatie op verandering, optimalisatie en vooruitgang.

Voor Wiha is de onderscheiding met het Top 100-zegel meer dan alleen maar een erkenning van haar innovatiekracht. "Het is daarnaast een geweldige bevestiging van onze breedgedragen strategie." onderstreept Wilhelm Hahn, directielid van Wiha Werkzeuge GmbH. "Innovatie en continue verbetering zijn evenals verandering diep in ons bedrijfs-DNA verankerd. De directie zelf is daarbij van het begin af aan de drijvende kracht." licht Hahn verder toe. Directieleden Wilhelm en Wilfried Hahn en Ronny Lindskog zijn het erover eens, dat ontwikkeling, groei en succes uitsluitend kunnen voortkomen uit het vermogen om jezelf kritische vragen te stellen, uit creatieve verandering en uit het creëren van nieuwe impulsen en innovaties.

Al sinds de oprichting in 1939 klopt het hart van Wiha voor het ontwikkelen, produceren en op de markt brengen van hoogwaardige, professionele handgereedschapoplossingen voor industrie en nijverheid. En het zijn niet alleen de talrijke nationale en internationale patenten en designonderscheidingen voor haar innovaties op het gebied van handgereedschappen die indicatoren zijn voor de innovatiekracht van de fabrikant uit het Zwarte Woud. Ook onderscheidingen als de "MX Award" als beste MKB-bedrijf van Duitsland in 2014 en meest recent het kwaliteitszegel van de AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), dat de gezondheidontzienende werking van de ergonomisch vormgegeven schroevendraaierhandgreep bewijst, onderbouwen de innovatie-spirit en het eigen streven naar optimalisatie en voortdurende ontwikkeling.

Internationaal actief en toonaangevend in haar branche, blijft Wiha haar ultieme doel trouw: de gebruiker de best mogelijke oplossingen bieden, die de dagelijkse werkdag verlichten en vooral beter voor de gezondheid maken. Om daarbij de vinger aan de pols van de gebruiker te houden wat betreft behoeften, eisen en wensen, is Wiha regelmatig te vinden op bouwplaatsen, in werkplaatsen en industriële productielocaties om rechtstreeks ervaringen uit te wisselen. "Direct bij de bron" worden vragen gesteld, werkprocessen geanalyseerd en kansen en bedreigingen geïdentificeerd.

In het selectieproces voor de Top 100 zijn de deelnemende bedrijven weer beoordeeld door prof.dr. Nikolaus Franke en zijn team van de leerstoel voor entrepreneurship en innovatie van de Wirtschaftsuniversität Wien. Meer dan 100 parameters zijn geanalyseerd in de vijf beoordelingscategorieën "innovatiebevorderend hoger management", "innovatieklimaat", "innovatieve processen en organisatie", "innovatiemarketing/externe gerichtheid" en "innovatiesucces". Wiha is trots op deze onderscheiding en de daaraan verbonden erkenning van en waardering voor haar innovatiecultuur.